Klant Contact Centrum: T 088 - 6670066

Welland Nederland gaat nu ook de Belgische markt op!

Enkele jaren geleden leek een overeenkomst bijzonder dichtbij,
maar besloot men op het laatste nippertje toch anders. Niet Welland Nederland, maar een andere partij krijgt de kans de producten van Welland in België te distribueren. Hoe anders is het nu. Sinds dit voorjaar heeft Welland Nederland ook de rechten voor België in bezit. Daarmee kan alsnog de stap richting de Zuiderburen worden gezet.
We spreken met Directeur Michiel van Kerkhof over hoe dit z’n beslag gekregen heeft.

Michiel, allereerst gefeliciteerd met deze mooie uitbreiding. Had je er ooit nog op gerekend?
Dank je wel. Een paar jaar terug is het ons min of meer al toegezegd door de directie van Welland Medical.
Om redenen die ons nooit helemaal duidelijk zijn geworden ging het toen toch niet door. Ergens in de top van Welland Medical moet iemand andere ideeën
gehad hebben. Dat was toen wel een teleurstelling moet ik bekennen. Maar, de Nederlandse markt was en
is ons dierbaar en heeft ons altijd heel veel uitdagingen geboden. Het kostte uiteindelijk weinig moeite ons hier weer volledig op te richten.


Wanneer is het balletje dan toch weer gaan rollen?
We spreken geregeld met de directie van Welland Medical, wij vliegen erheen of zij brengen een bliksembezoek aan Nederland. We spreken dan over de markt en de plannen die we hebben. Over België werd
eigenlijk nooit meer gesproken, tot de laatste keer. Toen stelde Chris Primett, de inmiddels vertrokken Directeur van Welland Medical, ons de vraag of we nog steeds open
stonden voor een Belgisch avontuur, dit omdat zij van distributeur wilden wisselen. We hebben hier kort over nagedacht en toen aangegeven er in dat geval zeker voor
te willen gaan.

Is het gebruikelijk dat men van distributeur
wisselt in een land?

Nee, dat is tamelijk uniek. Welland Medical heeft dat slechts een paar keer eerder gedaan begreep ik. Ze doen
dat alleen in uitzonderlijke gevallen. Wat dat betreft is hun loyaliteit richting distributeurs enorm groot.


En nu? Hoe gaat het verder in z’n werk?
In alle bescheidenheid kunnen we stellen toch wel heel veel van de Nederlandse markt te weten, maar nog bitter weinig van de Belgische. We zullen dus in korte
tijd heel erg veel moeten leren. Hoe gaat het met de vergoedingen? Hoe worden producten voorgeschreven en geleverd? Wat zijn de belangrijke congressen? Ons
team is hier nu al maanden mee bezig. We doen heel veel onderzoek en krijgen steeds meer informatie binnen. Onder andere van Welland Medical zelf. Dat scheelt al
veel. Zodra we voldoende informatie hebben, kunnen we een concreet plan maken voor de komende jaren.


Gaan jullie een Belgische vestiging openen?
Nee, vooralsnog willen we alles vanuit Heteren gaan oppakken met de mensen die we al hebben. Laten we eerst meer ervaring en kennis op doen en een start maken. Dan kijken we van daaruit hoe zaken zich verder
ontwikkelen.


Wat is de grootste uitdaging?
De grootste uitdaging is het merk Welland meer bekendheid te geven in de Belgische markt. Veel stomaverpleegkundigen en mensen met een stoma hebben daar nauwelijks beeld bij onze producten.
Jammer omdat we denken dat ook in die markt plaats is voor ons. We zullen dus bij de basis moeten beginnen.
Onszelf en het merk introduceren. We hebben daar wel ideeën over hoe dat het beste zou kunnen.


En wat is de grootste bedreiging?
We moeten de Nederlandse en Belgische markt niet over één kam scheren en bese?en dat we buitenlanders zijn in hun markt. We lijken op elkaar maar er zijn toch
cultuurverschillen. Daar moeten we ons erg van bewust zijn. Aan ons succes in Nederland hebben ze daar zeker
geen boodschap. En terecht ook denk ik. We beginnen gewoon achteraan in de rij.


Is deze stap goed te combineren met het bewerken van de Nederlandse markt?
Ja, absoluut. Anders hadden we dit ook nooit gedaan. We zullen en mogen onze afkomst nooit verloochenen. Klanten in Nederland blijven we optimaal bedienen, daar mag iedereen mij persoonlijk aan houden.


Wil je tot slot nog iets over deze stap kwijt?
Tijden veranderen en markten ook. Om verder te kunnen bouwen heeft ons bedrijf nieuwe impulsen nodig. Ik denk dat België hierin een mooie stap is, maar zeker niet
de laatste. We moeten internationaal gaan denken en handelen. We zijn momenteel in gesprek met partijen over strategische samenwerking op internationaal vlak.
Dat gaat de goede kant op. We willen onze producten in nog veel meer landen onder de aandacht kunnen brengen. We denken dat hiervoor de tijd rijp is. Hopelijk
kunnen we er binnenkort al mee naar buiten treden.

In welke richting moeten we denken?
Bedrijven actief in de stomazorg met een internationaal netwerk. Het bundelen van mensen en middelen.

Kortom: Heteren als middelpunt van Europa?
Laten we met de beide benen vooral op de grond blijven staan en zeker geen te grote schoenen aantrekken. Dat past ons niet. Feit is wel dat we erg actief zijn momenteel
en vooral ambitieus. Aan ons de taak dit verder vorm te geven op een manier die bij ons en onze klanten past.